新田原基地 まさ's DAILY  PHOTO  GALLERY   (2001.2.3 オープン)          (2001.9.7 設置) 
         


2027(令和9)年4月25日

No.8855





これは、1988.07.31の岐阜基地航空祭で撮影したSTOL実験機「飛鳥」です。

技術庁航空宇宙技術研究所(現:JAXA)が、小さな地方空港でも離発着でき、低騒音の航空機の技術を得るために開発したSTOL(短距離離着陸)実験機です。

「飛鳥」は、C-1輸送機を原型としており、純国産ターボファンエンジン4基を主翼の上に搭載しています。エンジン排気をフラップに沿って下向きにまげて通常の2〜3倍の揚力を発生させるUSB方式高揚力装置や、コンピュータ制御の飛行安定装置を採用して、1985年10月には初飛行を行い高いSTOL性を実証しました。
その後、「飛鳥」は、1989年(平成元年)3月まで、3年半の間に97回の飛行実験を行いました。

(以上、「岐阜かかみがはら航空宇宙博物館」ウエブサイトから引用しました。)



This is the STOL experimental aircraft "Asuka" photographed at the Gifu Base Air Festival on July 31, 1988.
This is an experimental STOL (short takeoff and landing) aircraft developed by the Japan Aerospace Technology Agency (currently JAXA) to obtain low-noise aircraft technology that can take off and land at small regional airports. ``Asuka'' is based on the C-1 transport aircraft, and is equipped with four purely domestic turbofan engines mounted on the main wings. Adopting a USB-type high lift device that bends the engine exhaust downward along the flap to generate two to three times the normal lift, and a computer-controlled flight stabilizer, it made its first flight in 1985 and achieved a high STOL. After that, "Asuka" conducted 97 flight experiments over a period of three and a half years until March 1989 (Heisei 1).
(The above is quoted from the Gifu Kamigahara Air and Space Museum website.)













これは、1988.07.31の岐阜基地航空祭で撮影したデモフライトのための離陸です(No.1)。
今では、懐かしい機体ばかりです。

These are takeoffs for a demonstration flight taken at the Gifu Base Air Festival on July 31, 1988(No.1).
Nowadays, there are only nostalgic aircraft.










これは、1988.07.31の岐阜基地航空祭で撮影したデモフライトのための離陸です(No.2)。


These are takeoffs for a demonstration flight taken at the Gifu Base Air Festival on July 31, 1988(No.2).






 

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